Pierre Boulez, Surrealist

  • Caroline Potter Institute of Modern Languages Research (School of Advanced Study, University of London), London
Parole chiave: Boulez, surrealismo, alea

Abstract

Pierre Boulez’s creative output has usually been studied from a music analytical perspective in the context of serialism, but I contend that the French literary and broader intellectual context was ultimately at least as important to the composer. While Boulez’s extensive published writings rarely mention surrealism, I argue that it had a crucial impact on Boulez in his formative years. Moving beyond a focus on Boulez’s writing – always a secondary activity for him – I explore how creative work (not just polemical writings) by authors such as André Breton affected Boulez the creative artist.

Pierre Boulez, surrealista
L’opera di Pierre Boulez è stata solitamente studiata da una prospettiva analitico-musicale focalizzata sul contesto del serialismo, ma io sostengo che per il compositore il più ampio contesto letterario e intellettuale francese fu egualmente importante. Mentre gli scritti di Boulez, ampiamente pubblicati, menzionano raramente il surrealismo, ritengo che lo stesso ebbe un impatto fondamentale sui suoi anni formativi. Superando una focalizzazione sulla scrittura di Boulez – che fu sempre un’attività marginale per il compositore – considero come il lavoro creativo (e non solo gli scritti polemici) di autori come André Breton abbiano influenzato il Boulez artista.

Biografia autore

Caroline Potter, Institute of Modern Languages Research (School of Advanced Study, University of London), London
Pubblicato
2018-11-15
Come citare
Potter, C. (2018). Pierre Boulez, Surrealist. Gli Spazi Della Musica, 7. Recuperato da https://ojs.unito.it/index.php/spazidellamusica/article/view/2997