L’eco del pensiero rosacrociano nell’idea di teatro tedesco del secondo Settecento

Parole chiave: pre-romanticismo, Germania, Rosacrucianesimo, esoterismo, Shakespeare

Abstract

German Rosicrucianism, as Frances Yates notes in her famous studies, was a historically recognizable style of thought at the beginning of the 17th century, that had its origins in the scientific, mystical and poetic aspirations of the Elizabethan age. As an anti-Catholic movement, opposed by the Jesuits, it was short-lived, but it transmitted to the 18th century its theoretical legacy, which included the idea of the centrality of theatre. In light of this, the radical renewal of theatre that took place in the German-speaking world, starting with Lessing’s departure from the French Aristotelian model and making Shakespeare and Nature its banner, can be considered differently, as not in contrast to traditional theatrical historiography.

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Biografia autore

Sonia Bellavia, Sapienza Università di Roma

Sonia Bellavia è professore Associato di Discipline dello Spettacolo presso L’Università di Roma Sapienza Ha scritto saggi e articoli sul teatro tedesco e italiano dei secoli XVIII, XIX e XX, con particolare attenzione al contesto austriaco nel passaggio fra Ottocento e Novecento. Fra questi, si ricordano in particolare gli articoli dedicati alla penetrazione della drammaturgia ibseniana nel contesto teatrale viennese, alle figure di Hermann Bahr, Frank Wedekind e Max Reinhardt. È autrice delle monografie: Max Reinhardt (Carocci, 2021), Vienna e la Duse, 1892-1909 (Edizioni di Pagina 2018), La lezione di Friedrich Ludwig Schröder (Bonanno 2010), L’Ombra di Lear. Il ‘Re Lear’ di Shakespeare e il teatro italiano, 1858-1995 (Bulzoni, 2004) e La Voce del Gesto. Le rappresentazioni shakespeariane di Ernesto Rossi sulla scena tedesca (Bulzoni, 2000).

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Pubblicato
2021-12-21
Come citare
Bellavia, S. (2021). L’eco del pensiero rosacrociano nell’idea di teatro tedesco del secondo Settecento. Filosofia, (66), 73-86. https://doi.org/10.13135/2704-8195/6274
Sezione
Saggi